Айша бибі ауылы

Тараз қаласының оңтүстік жағында – 20 шақты шақырым жерде Аса өзенінің жағасындағы Айша бибі ауылында өткен – кеткен талай жолаушы , әсіресе , зерттеушілер , жаңа үйленген жастар ат бастарын арнайы бұратын екі ғимарат тұр. Олар - Айша бибі және Бабажы қатынға орнатылған ескерткіштер . Үлкен археолог Н. Бернштамның өткен ғасырдың 30 -40 – шы жылдардағы зертттеулері негізінде бұл көне ғимараттар XI – XII ғасырларда салынған деп жазылған . Археологтар мұнда ескерткіштің салынған жылын дәл атап көрсетпесе де құрылыс ерекшеліктеріне байланысты жалпы мерзімін негізінен дұрыс топшылайды . Әйтсе де ежелгі тарихымызды зерделегісі келген әрбір адам бұл ғимараттар кімдерге арналғанын , қашан салынғанын , оларды кімдер салғанын білгісі келетіндігі табиғи нәрсе .
Айша бибінің әкесі Зеңгі баба шейх тілін алмай , Таразға – ғашығы Қараханға аттанғаны үшін Айшаға теріс батасын беріпті – мыс . Содан су жағасында қызды жылын шғып өлтіріпті – мыс . Бұл – аңыз . Ал ақиқат қандай ?
Ташкент архивнде бір кездегі Әулиеата қаласын билеген қалабасы ( городской и уездный начальник ) Василий Андреевич Калаур Түркістан өлкесінің әуесқой археолгтары үйірмесінде жасаған баяндамасында Айша бибі ескерткіші туралы біраз деректер келтірген екен . Тіпті мазардың маңдайшасына арабша жазылған бірқатар жазулардың көшірмелері Ташкент архивнде әлі күнге дейін тұр . Сонда қалабасы Калаурдың Шымкекнт және Әулиеата ояздарының Әулиеата - Қарахан туралы жазылған кітаптарды оқыған молдаларынан жинастырған деректері де сақтаулы .
Ең бастысы – Ташкент мұрағатындағы « Туркестанские ведомсти » газетінің 1900 жылғы № 97 және 1904 жылғы №37 сандарында Әбубәкір диваев Айша бибінің әкесі Сүлеймен Бақырғани , яғни Хаким ата және асырап алған әкесі Зеңгі бабаның тегі туралы деректер жариялапты . Сондай – ақ , Ташкент түбінде Зеңгі бабаның мазары , Айша бибінің анасы Әнбар бибінің және әжесі Ұлықпатшаның басына тұрғызылған қабірлер жақсы сақталған . « Зеңгі » арабшадан аударғанда қара түсті , еуропалықтар мен американдықтар айтатындай негр деген мағынаны білдіреді . Оның өзінің азан шақырып қойған аты – Айқожа . Әкесінің аты – Тәкіқожа ... Зеңгі бабаның алтыншы атасы атақты Қожа Ахмет Ясауи сопының ұстазы Арыстан баб екен . Өзбекстандық зерттеушілер бұл шежірені Пәкстандағы Лахор қаласынан алыпты . Өзбекстанның көп томдық энциклопедиясының 4 – томында Зеңгі атаның өлген мерзімі 1258 жыл екендігі анық жазылған . Бірақ туған жылы белгісіз .
Зеңгі бабаның зәулім биік мазары Ташкент қаласынан 25 – 30 километрдей жерде оңтүстікке , Самарқанға қарай апаратын жол бойында . Бұл атырап қазір Зеңгі ата ауданы деп аталады . Байқасақ , қазақтар сиыршылардың пірі Зеңгіні « баба » десе , өзбек ағайындар « ата » дейді , мұның өзі оның жас шамасы кемінде сексеннен асқан – ау деп болжалдауға мүмкіндік береді . Өзбекстан энциклопедиясында сол сияқты Зеңгі атаның басына көтерілген күмбездің әр қырынан түсірілген суреттері , оюлы кірпіштерінің кескіндері берілген . Зеңгі ата мазарының ішіне енген кезде оның қолына ұстаған аса таяғын көруге болады . Сол сияқты Самарқанның көк тасымен көмкерілген Әнбар бибінің , яғни Айша бибінің анасының қабірі , әжесі Ұлықпатшаның ( өзбекше - Улугподшо ) қабірі Әнбар бибінің зиратына ұқсаған мазарларды көруге болады . Амал не , Қазақ совет энциклопедиясында Зеңгі баба туралы дәл деректер жоқ . Есесіне ұлы Шоқан Уәлиханов 1858 жылы қазанның 25 – і күні « Қашқар күнделігінде » « В Ташкенте – могила Зенги ата ... Анбар ана – жена Зенги , вдова учителя Зенги Хаким ата , Эрхуббу , сын ее от первого брака , Али – Аскар – от второго . Акбар ана носила обед , когда муж пас коров...» - деп жазыпты . ( Собрание сочинений , т.3, А. , 1985 , 50 – 51 – бб . ) .
Қазақтардың да , өзбектердің де арасында Әнбар бибінің алғашқы жұбайы Сүлеймен Бақырғани сопы өлген соң , оның шәкірті әрі жақын туысы да болуы керек , Айқожа шейхқа қалай ерге шыққаны туралы да аңыз бар .
Сүлеймен Бақырғани - Қожа Ахмет Ясауи сопының атақты шәкірттерінің бірі . Ол Өзбекстандағы Бақырған қыстағында туған . Сүлеймен өте тапқыр да, ақын да , іскер де шәкірті болғандықтан Қожа Ахметке сүйікті екен . Сүлеймен Бақырғанидың « Ақыр заман » кітабы , Иса пайғамбардың анасы туралы « Бибі Мариям » дастаны көне түркі шағатай тілінде 1848 , 1898 жылдары Қазан қаласында жарияланған екен . Өзбек тілінде бұл кітап 1991 жылы Ташкент қаласында жарық көріпті . Сүлеймен Бақырғанидың өмірі туралы деректерден оның туған жылы беймағлұм болғанымен , опат болған жылы 1186 екндігін білуге болады . Олай болса , Сүлеймен сопы мен Әнбар бибінің артында қалған қызы Айша ең бері дегенде 1185 жылы өмірге келген болып шығады .
Сүлеймен өмірден өтер алдында үйіне кіріп – шығып жүрген Зеңгі бабаға қарап , зайыбы Әнбар бибінің алдында күліпті деседі аңыз . Сонда Әнбар бибі : « Сопы , « Жылағанды сұрама , күлгенді сұра» деген » , - депті жұбайына . Сонда көріпкелдігі де бар Сүлеймен : « Мен өлген соң сені осы шәкіртім айттырады . Түсі қара деп тимей жүрме , сенің қадіріңді біледі » , - деп уағыз өсиетін айтып , көзін мәңгілікке жұмады .
Жесір қалған уыздай аппақ сұлу келіншек уақыт өте келе өзін қайта – қайта айттырған Зеңгі – Айқожа шейхқа ерге шығып , одан жалғыз ұл тапқан екен . Жоғарыда аталғандай , Ш . Уәлихановта Айшаның ағасы Ерхүббу да , інісі - Әлиасқар . Анасынан - үшеу , туған әкеден екеу Айшаның Қарахан әулетінің біріне ерге шыққандығы оның « бибі » деген қосымша атауынан анық байқалады . Түркі халқында хан әйелін ертеректе – « қатын » , кейініректе - « ханым » , қызын - « ханша » , би мен бай әйелін - « бәйбіше » ( байбише ) , қызын - « бикеш » , « бике » десе , қожа қыздары ерге шыққанда оларды тек « бибі » деп атағандығы белгілі .
Сонда Айша Қарахан әулетінің ішінде Тараз төңірегін, сол қаланың өзін билеген қандай ханға ерге шығуы мүмкін ? Айтпақшы , « Айша » деген сөздің мағынасы арабшадан аударғанда « өмірге құштар , іңкәр » деген мағынаны білдіреді . Айша - Мұхаммед пайғамбардың хижра алдында , яғни дінсіздер тыныштық бермегендіктен Меккеден Мәдина қаласына қоныс аударар алдында - 622 жылдан сәл бұрын алғашқы зайыбы Хадиша өлгенде тұл қалған соң өзінің досы Әбубәкір Сыздықтың айттырып алған қызы .
Міне , сол кейінгі Айша 1185 жылы өмірге келген болса , ол бойжеткен кезде Тараз қаласын билеген Қарахан әулетінің кезекті өкілі түркіше лақабы - Арыстан , мұсылманша Мұхаммед аталған хан еді . Бұл Қарахан Мұхаммед 1212 жылы Тараз қаласынан қуылып , Қашқарды паналаған – ды . Сол жерде бақталастарының қолынан қаза тапқандығын атақты академик В . В . Бартольд жазған болатын . Қарахан Мұхаммедті Тараздан әуелі қуылған қарақытай бурханы Чулуку мен найман ханы Күшлік болса , кейін біржолата бездіріп жіберген хорезмшах Мұхаммед еді . Отқа табынатын көп құдайшыл Чулуку гурханның әуелі қызын алып , артынан өзінің басын алып , Тараз өлкесін де билей бастаған найман ханы Күшліктің соңына түскен моңғол Шыңғыс хан ақырында оның түбіне жеткендігі мәлім .
Біздіңше , Айша бибі Қарахан Мұхаммедке ол қаза табардан әлдеқайда бұрын ерге шыққаны күмән туғызбайды . Өйткені , Айша бибі ескерткішінің Мұхаммед тұрғызды деп батыл айтуға негіз болатын бір жәйт бар . Қазақстанның сәулетші зерттеушілері В . Қадырбаевтың , Н . Бәсеновтің және басқалардың мәліметтеріне қарағанда , күмбездің маңдайшасында мазарды тұрғызған Мұхаммед хан деген сөздер мұндаға дейін сақталған екен .
Айша бибі өмір сүрген дәуір Қарахан әулетінің , оларға бағынышты ата – бабаларымыздың әуелі дінсіз қара қытайларға , одан кейін діндес хорезмшах Мұхаммедке , артынша әуелі христиан дінінде болғанымен , көп ұзамай қара қытай гурханының қызына үйленген соң будда дініне көшкен найман Күшлік ханға қарсы күрескен заманына тұтас келеді .
Енді Қарахан атауына тоқталған жөн болар . Көп жұрт Қараханды билеушінің аты деп ұғады . Бұл – мүлдем қате түсінік . Қарахан лауазымы көне түркі заманында ұлы хан деген мағынада қолданылған . Мәселен , « қара халық » деген сөз « көп халық , ұлы халық » деген мағынаны білдіреді . Ал сол ұлы ханға бағынатын хандарды « илек хандар » деп атаған . Қарахан әулеті – « қараханидтер » деген атауды көне грек дәстүріне сәйкес орыстың шығыстанушысы , Шоқан Уәлиханов шығармашылығын алғашқы зерттеушілердің бірі В . Григорьев ғылыми айналымға енгізген болатын .
Осы орайда Тараз қаласының қақ ортасындағы мазардағы « Әулиеата атанған Қарахан кім ? » деген сауал өзінен - өзі туындайтындығы сөзсіз . Ғалымдар бұл мәселеге де жауап беріп отыр . Австрия ғалымы О . Прицак « Мусульманские династии » деген кітабында 1059 жылға дейін Таразды билеген Қарахан Шах – Махмуд екендігін нумизматикалық деректер арқылы дәлелдеп көрсетсе , академик В . В . Бартольд сол Шах - Махмудтың қарақытайларға қарсы талай қырғын соғыстарда қол бастап , талай жеңістерге жеткенін , бірде Талас өзенімен тоғытылған қойдай ағып бара жатқан жау өліктерін көріп , жиреніп , алтын тағын мүлдем тастағанын , сопылық жолға түсіп , жер астынан қылует үй қазып алып , өле - өлгенше Аллаға жалбарынып өткенін , сондықтан да Әулиеата атанғанын жазған еді . Академик Әлкей Марғұлан да «Шоқан және Манас » деген кітабында әулие атанған Қарахан туралы жазады . ( А . , 1971 , 65 , 83 – бб . ) .
Академик В . В . Бартольд Қарахан әулеті түркілердің яғма тайпасынан шыққандығын айтады . Мұны Қазақ совет энциклопедиясының 12 – ші томындағы « яғма » деген сөз парсы тілінде « көшпелі » деген мағынаны білдіреді . Энциклопедияда жазылғандай , яғмалардың , яғни , көшпелілердің мұрагерлері қазіргі қазақ тайпасының құрамындағы жалайырлар екен .
Қарахан әулетінің негізін салушы Сұлтан Сатук Бура хан бейіті Қашқар қаласының іргесіндегі Артуш деген мекенде әлі күнге дейін жақсы сақталған . Қашқарлық Махмұд ғұламаның үш томдық түрік сөздігінде Қарахан әулетінің түп тамыры Афрасиабтан – Алып Ер Тоңадан басталғандығы көрсетілген . Ал атақты «Шахнама » дастанындағы Туран мемлекетінің , яғни түркілер мемлекетінің басшысы Афрасиб - Алып Ер Тоңа өз ұрпағы алғашқы Қарахан Сұлтан Сатук Бура ханнан мың жарым жыл бұрын , яғни қазіргі заманнан 2628 жыл бұрын парсы шахының қолынан опасыздықтан қаза тапқаны тарихтан , сондай – ақ профессор Мекемтас Мырзахметов пен шығыстанушы Ислам Жеменей зерттеулерінен тағы белгілі .
Астанадағы Л . Н . Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінде қызмет ететін зерттеуші ғалым Қойшығара Салғараұлының деректеріне қарағанда , Қытайда Қарахандар әулеті туралы едәуір деректер сақталған .
Сонымен Айша бибі - қазақ халқының әлбетте , түркі халқының екі жарым мың жылдан да ары тарихына терең бойлататын Қарахан әулетінің бір ұрпағына ерге шыққан қасиетті анамыз . Өзінің асырап алған әкесі Зеңгі бабаның сиыршы - падашылар пірі болғаны , Айшаның махаббат пірі , ғашықтардың пірі саналатындығы тегін емес . Айтпақшы , « Айша қатын» деген атау ұлы тарихшымыз Мұхаммед Хайдар Дулатидың « Тарих – и Рашиди » кітабында да кездеседі. Қазіргі Аса өзені бұдан бес ғасыр бұрын Айша қатын аталса керек . « Қатын » демекші , бұл сөз , кейбіреулер жазып жүргендей , ешқандай парсы сөзі емес , көне түркі атауы . ХІ ғасырда өмір сүрген қашқарлық ғұлама Махмуд бабамыз өзінің түрік сөздігінде « қатын » деген атау Алып Ер Тоңаның қыздарына байланысты айтылғанын жазады . Айша бибі ескерткіші қасындағы Бабажы қатын күмбезі де Қарахан әулетінен шыққан ақсүйек әйелге тұрғызылғандығын осыдан да білуге болады . Ал Бабажы атауына келсек « бажы » деген сөз тіпті қазіргі түрік тілінде де тұңғыш қызға байланысты айтылады . « Ажа » - көне түрікше билеуші деген сөз . Мәселен , « Қой ! » дейтін қожа жоқ , « Әй!» дейтін ажа жоқ » деген қазақ мәтеліндегі « ажа » осы билеуші мағынасында .
Қарахан әулеті қожалар арасында да бар . Олар Қожа Ахмет Ясауи сияқты өздерін Мұхаммед пайғамбардың немере інісі әрі күйеу баласы хазірет Әли халифаның Әнафия атты әйелінен туған ұлы Мұхаммед - Әнафиядан таратады . Сірә , бұл арабтардың Түркістан өлкесіне 714 жылдары келуінен кейін қойылған – ау .



Ұқсас жұмыстар

Оңтүстік Қазақстан облысының көрікті жерлері
Тараз қаласымен экскурсия
Жамбыл облысының аудандарының киелі жерлерінің координаттары
Алаша хан кесенесі
Оңтүстік Қазақстанның киелі жерлері мен әулие адамдары
Жамбыл облысындағы туризм саласының дамуы және болашағы
Жамбыл облысының туристік географиясы
Тарихи өлкетану курсының жұмыс бағдарламасы.
Солтүстік Қырғыз климаттық ауданы
Халықаралық - өндірістік практика жайлы есеп (Kondor-tour)
АЙША БИБІ
Сарқырама ауылының лауазымды азаматы
Менің ауылымның табиғаты өте көркем, сұлу
Ауылым - дала ажары, Тек сенде көңіл қалауы
Сейітжан Омаров (22 маусым 1907, Ақмола облысы Атбасар ауданы Керегетас ауылы - 19 желтоқсан 1985, Алматы) - жазушы, аудармашы
Ғани батыр, Әбуғани (1902, Қытай, Іле аймағы, Нылқы ауданы, Қарабақ қыстағы - 19N4, Алматы облысы, Еңбекшіқазақ ауданы, Ж. Қайыпов ауылы) - Шығыс Түркістандағы ұлт - азаттық көтеріліс басшыларының бірі, халық батыры
Жүзден жиырмасы кем ауылының жігіттері, далаға шығыңдар
Айша күрсінді
Қошқар демекші, менің ауылым Теке деген атаның ұрпағы
Мектебім - ауылымның мақтанышы